Sluwe manier van fraude
De huistelefoon gaat over in Annen op donderdag 12 januari rond 11 uur. Een ‘bankmedewerker’ vertelt aan de nietsvermoedende 82-jarige bewoonster dat er iets mis is met haar rekening. Kort daarop belt een andere ‘bankmedewerker’ aan die ‘toevallig’ in de buurt is’. Hij komt naar eigen zeggen langs om de rekening weer veilig te maken. In het gesprek gebruikt hij verschillende trucs om het vertrouwen van het slachtoffer te winnen. Ondertussen steelt hij haar bankgegevens.
Contant geld voor boodschappen afgepakt
De fraudeur legt uit dat de rekening een tijdje niet te gebruiken is en vraagt aan de vrouw op leeftijd of dit een probleem is. Het slachtoffer antwoordt dat ze nog wat contant geld in huis heeft, waarop de fraudeur ook dat geld in beslag neemt ‘om het te checken’. Omdat hij zich voordoet als bankmedewerker blijft de mevrouw hem vertrouwen. Nadat hij bijna al haar contante geld heeft afgepakt, sluit hij het internet af en verandert de pincode op de telefoon, zodat de mevrouw geen alarm kan slaan. Hij vertrekt in een auto waarin drie handlangers op hem wachten.
Op heterdaad aangehouden
Wat de verdachten niet weten is dat de politie hen die ochtend heeft zien rijden en onopvallend in de gaten hield. De ondersteuningsgroep van de politie volgt de verdachten na vertrek tot aan de carpoolplaats aan de Verlengde Stationsweg bij Zuidlaren. Daar worden ze klemgereden en aangehouden. Het contante geld in de auto, dat waarschijnlijk van het slachtoffer is, wordt in beslag genomen.
Grote impact
Maurits van de Linde werkt bij de politie als Operationeel Expert Wijk en houdt zich in de gemeente Aa en Hunze bezig met online criminaliteit. “Helaas is het niet de eerste keer dat in deze gemeente (oudere) mensen slachtoffer worden van bankhelpdeskfraude. Niet alleen in Noord-Drenthe, maar ook in de provincie Fryslân. Achteraf heeft het grote impact als ik ze vertel dat ze bedrogen zijn. Hun vertrouwen in mensen om zich heen wordt hierdoor diep geschaad en dat kan ik me goed voorstellen. Tegelijkertijd is het niets om je voor te schamen. Criminelen overdonderen het slachtoffer en wekken op een sluwe manier vertrouwen van de bewoners aan de telefoon of aan de deur.”
Buurtonderzoek en LED-schermen bij de supermarkt
Gemeente en politie werken intensief samen om deze vorm van fraude te voorkomen. Maurits: “Bij elke aangifte doen we buurtonderzoek gedaan en kijken we of we camerabeelden konden terugvinden van mogelijke verdachten. Ook waarschuwden we, onder andere door een artikel in de lokale krant en door en grote kar met een LED-scherm bij de supermarkt neer te zetten. Alles om meer slachtoffers te voorkomen.”
Blijf alert
Ook na deze aanhoudingen is het goed om waakzaam te blijven voor bankhelpdeskfraude. Maurits legt uit: “We onderzoeken natuurlijk of deze verdachten met meerdere zaken in verband gebracht kunnen worden. Tegelijkertijd zal deze manier van fraude niet snel verdwijnen. Het is dus goed om alert te blijven.”
Bank vraagt nooit naar uw saldo
Wordt u gebeld door de bank? Onthoud dan dat een bank nooit naar het saldo van een bankrekening vraagt. Ook zal een bank nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan namelijk niet. Weet dat een bank haar klanten nooit onder druk zal zetten om zo snel mogelijk te handelen. Twijfelt u? Verbreek dan de verbinding en bel de bank via het nummer dat bij u bekend is.
Doe altijd aangifte
Bent u zelf slachtoffer geworden? Doe dan altijd aangifte! Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen wij goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden en kunnen we de daders opsporen.