ASSEN - Drie ploegen van in totaal 36 medewerkers testten vorige week gedurende twee dagen twaalf zoutstrooiers, die zij achter hun trekkers, pick ups of op vachtwagens hadden gemonteerd.
Zonder daadwerkelijk zout te strooien reden zij hun twaalf strooiroutes. Onder meer de GPS, de zoutstrooier zelf en eventuele veranderingen op de routes werden gecheckt. Want het is belangrijk goed voorbereid te zijn als je bij nacht en ontij opgeroepen wordt om zout te strooien op gladde wegen, viaducten en fietspaden.
Alles nalopen
Ook liepen de medewerkers alles na wat nodig is om zout te strooien. Zoals zout uit de zoutsilo’s halen, pekelwater bijvullen of de sneeuwschuiver voor hun pick up, vrachtwagen of trekker monteren. Ligt hulpgereedschap op z’n plek? En geldt dit ook voor de sleutels om paaltjes tijdelijk van fietspaden te halen?
Goed voorbereid zijn
“Ik zit al dertig jaar bij de gladheidsbestrijding”, vertelt onze collega Henk Radix, medewerker bij Infrabeheer. “Ieder jaar testen we ons materieel en dat is verstandig. Als er zout gestrooid moet worden, word je vaak ’s avonds opgeroepen of moet ik om 04.00 uur in de ochtend mijn bed uit. Dan sta je er in het donker alleen voor. Als je dan te veel moet voorbereiden, ben je zo een uur verder. En dat is niet de bedoeling.”
Mooi werk
Overdag onderhoudt en repareert Henk samen met een collega de 1200 speeltoestellen die Assen heeft. Aan gladheidsbestrijding besteedt hij in de vijf maanden vanaf november, zo’n veertig uur. “Die variatie in mijn werk vind ik belangrijk”, vervolgt Radix. “Zout strooien is mooi werk. Je moet altijd wel heel goed opletten waar je rijdt en of je er langs kan, zeker in de binnenstad. Meestal weet ik van tevoren of ik wel zout moet strooien. Dan heb ik al een heleboel klaarstaan.”