Het boek bevat korte teksten over onder meer een Grieks eiland, een dierentuin en een geboorte. Er staan vragen bij en een kort stukje theorie: ‘Waarom hebben we teksten?’ En: ‘Wat is het doel van een tekst?’ Ying legt de theorie uit en vervolgens is het aan de leerlingen om met voorbeelden van teksten te komen. “Een recept”, roept een leerlinge. “Dat is een instructie”. “En wat is het doel van een tekst op een geboortekaartje?”, wil Ying vervolgens weten. “Hebben jullie wel eens een geboortekaartjes gezien?” Over de tekstjes uit het boek vraagt Ying de leerlingen te zeggen wat er precies staat. Daarna gaan ze in groepjes de vragen uit het boek beantwoorden.
Een gesprek in de klas
Terwijl de leerlingen druk bezig zijn vertelt Ying over haar lesmethode: “Moeilijke begrippen en teksten leg ik met eigen woorden uit. Daarnaast herhaal ik vaak iets en laat ik mijn leerlingen regelmatig met eigen woorden zeggen wat er precies staat.” Ying hoopt op deze manier het gesprek in haar klas op gang te krijgen over de teksten in het boek.
Begrijpen wat er staat
Ying geeft onder meer Nederlands en rekenen: “De nadruk ligt op taal, zodat je je woordenschat vergroot en een tekst beter begrijpt. Zo staan er bijvoorbeeld allemaal boeken in de gang om lezen te stimuleren. En de onderbouw gebruikt wisbordjes zodat leerlingen woorden kunnen opschrijven en beter onthouden.”
Meedoen in de maatschappij
Begin november ondertekenden verschillende scholen binnen het voortgezet onderwijs en het mbo samen met gemeente Assen en gemeente Emmen het ‘Manifest voor geletterde Drentse jongeren’. We willen samen de taalvaardigheid van jongeren verbeteren en het plezier in lezen, schrijven en begrijpen (van een tekst) vergroten. Want juist in onze complexe samenleving, is goed kunnen lezen en schrijven van groot belang om mee te kunnen doen in onze maatschappij. Bij PrO Assen wordt daar elke dag al hard aan gewerkt.
(Wel)Kom in de klas
(Wel)Kom in de klas’ is een activiteit uit het taalproject van het regionale programma aanpak voortijdig schoolverlaten (vsv) en de aanpak voor een sluitend netwerk voor alle jongeren in een kwetsbare positie (JIKP).