DRENTHE - De Provincie Drenthe heeft, in het kader van haar Sociale Agenda, een stimuleringssubsidie toegekend aan stichting Positive Minds voor de invoering van de ‘Leskist Kansrijk’. Dankzij deze subsidie kunnen scholen in de provincie aan de slag met een nieuwe leskist die op een laagdrempelige en toegankelijke manier de thema’s armoede en kansenongelijkheid bespreekbaar maakt in de klas.
Startsein in Borger-Odoorn
In Borger-Odoorn speelt het bespreekbaar maken van armoede een belangrijke rol. Scholen bieden hier een veilige omgeving waar kinderen, ook zij die met armoede te maken hebben, zich gezien voelen en weten dat zij erbij horen. De ‘Leskist Kansrijk’ helpt daarnaast kinderen die niet in armoede opgroeien meer inzicht en begrip te ontwikkelen voor leeftijdsgenoten die dit wel meemaken. De leskist laat leerlingen zien dat armoede iedereen kan treffen en dat er geen reden is voor schaamte.
Vanaf dit schooljaar kunnen scholen in Borger-Odoorn de Leskist Kansrijk lenen via de lokale bibliotheek. Leerkrachten en leerlingen kunnen op deze manier belangrijke gesprekken over armoede en sociale gelijkheid voeren in een veilige omgeving. De leskist bevat praktische handvatten en interactieve materialen die leerkrachten ondersteunen om deze thema’s op een voor kinderen begrijpelijke manier aan te kaarten
Een stap naar een kansrijke toekomst
Yvonne Turenhout, gedeputeerde van de Provincie Drenthe, onderstreept het belang van de Leskist Kansrijk: “In een wereld vol mogelijkheden moet het niet uitmaken waar je wieg heeft gestaan. Het bespreekbaar maken van armoede is cruciaal. Door hierover open in gesprek te gaan op school, geven we kinderen de kans om zich bewust te worden van deze uitdagingen en tegelijkertijd te werken aan hun eigen veerkracht en kansen.”
Bernard Jansen, wethouder van Borger-Odoorn, erkent de waarde van dit initiatief: “De Leskist Kansrijk past perfect bij onze inzet om alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, een eerlijke start te geven. Door armoede en kansenongelijkheid bespreekbaar te maken in de klas, versterken we de sociale samenhang binnen onze gemeenschap.”
Stichting Positive Minds vult aan: “Verhalen spelen een krachtige rol bij het bespreekbaar maken van maatschappelijke onderwerpen. Via verhaalpersonages leren leerlingen zich in anderen te verplaatsen, wat bijdraagt aan meer empathie, begrip en respect voor elkaar. Bovendien werken we tegelijkertijd aan vaardigheden zoals leesbegrip, leesplezier, presenteren en samenwerken.”
Sociale Agenda
De Leskist Kansrijk is gedurende de projectperiode (6 weken) beschikbaar voor uitleenperiodes van zes weken bij bibliotheken in Borger, Nieuw-Buinen, Odoorn, en Valthermond. Met de introductie van de Leskist Kansrijk draagt de Provincie Drenthe vanuit de Sociale Agenda bij aan het verkleinen van armoede en sociale uitsluiting, en biedt het kinderen een kansrijke toekomst.